Адаптація учнів 1 класу до навчання в школі
Виступ: Адаптація учнів 1 класу до навчання в школі.
Підготувала шкільний психолог
О.П. Топчій
У процесі навчання у школі дитина переходить через ті чи інші кризові етапи, кожний із яких має свою специфіку, свої проблеми, що потребують особливої уваги педагогів, батьків та психологічної служби. Одним із цих етапів є прихід шести річок до школи.
Протягом вересня була проведена діагностика адаптації учнів 1 класу до навчання. Було використано наступні методики: опитувальник для вчителя Л.М. Ковальової, тест «Будиночок» Н.І. Гуткіна.
Отримали наступні результати: всі 5 учнів адаптувалися до навчання в школі. Найкращі результати показала Противень Діна. Вона вміє орієнтуватися на зразок та точно його копіювати, хоча всі дії виконує повільно та виважено. Аналізуючи малюнки Дубини Даші та Противень Діни можно зробити висновок, що дітки мають занижену самооцінку. Дубина Даша під час виконання завдання декілька разів витирала та знову малювала будинок, що свідчить про її нерішучість. Найгірший результат показала Савоста Тетяна. Вона має нестійку увагу, порушення координації рухів та відсутнє просторове уявлення. Завдання виконала неохайно. Савоста Соня теж має нестійку увагу, але добре справилася із завданням. Добре виконав завдання Мяснов Саша, він має адекватну самооцінку, розвинену моторику рук.
Адаптація психологічна-це пристосування дитини як особистості до існування у школі згідно з її вимогами та власними потребами, мотивами та інтересами. Є діти, які все ж таки не можуть «вжитися» в нову роль. Вони часто скаржаться на нездоров'я, перебувають у пригніченому настрої, не повністю засвоюють навчальний матеріал, не мають близьких друзів, знають на ім'я та прізвище не всіх однокласників.
Причинами шкільної дезадаптації частіше є неправильні методи виховання в сім'ї або порушення системи стосунків у школі.
Є також певні індивідуальні особливості психічного розвитку дитини, що ускладнюють її шкільне життя. Основним методом запобігання шкільної дезадаптації дитини( поряд зі створенням ситуацій успіху) є уникання невтішних оцінок на перших етапах навчання. Поки дитина думає,що вона добре вчиться, в неї зберігається прагнення вчитися.
Рекомендації вчителю 1-го класу
1.Враховуйте вікові особливості дітей: рухову активність, переважання ігрового типу діяльності, недостатню сформованість вольової регуляції.
2.Порівнюйте роботи учня лише з його попередніми роботами, а не з роботами інших.
3.Уникайте критики учня при свідках, а також вживання слів «завжди», «ніколи».
4.Хваліть за найменші досягнення.
5.Дозволяйте учневі самостійно оцінювати свою поведінку та її наслідки.
6.Створюйте ситуацію успіху.
7.Не наполягайте на відповідях біля дошки тих дітей, які виявляють тривожність.
8.Давайте учням можливість виплескувати енергію(фізкультхвилинки, ігри на перервах).